De eerste twee dagen IJsland

Gepubliceerd op 4 juni 2024 om 22:45

Na lang aftellen is het eindelijk zover, we vertrekken naar IJsland ! Dat eiland in de Atlantische oceaan stond al een tijdje op onze nog-te-bezoeken-lijst.
En nu is het dus zover, onze koffers zijn gepakt, de home-sitters zijn gebriefd en de taxi naar de luchthaven is besteld.
Onze vlucht vertrekt om 13h50 vanop Zaventem. Je zou dan denken dat we dan lekker lang uitslapen, maar niks is minder waar. Omstreeks half vijf 's morgens waren we al klaarwakker. Onze taxi was gelukkig ruim op tijd, dus moesten we niet onnodig lang lopen rondlopen in afwachting van zijn komst.
Op de luchthaven was het gezellig druk, toch zeker voor een maandag middag buiten de grote vakantie.
Het inchecken verliep traag, er zijn altijd zo van die mensen die hun documenten niet terugvinden of erger nog, bijhebben. Maar we hebben tijd en laten ons niet opjagen.

Nadat we na een uur aanschuiven eindelijk ingecheckt geraakt zijn moeten we enkel nog door de security-check geraken en we zijn klaar om te starten.
Dat laatste was ook geen probleem en iets na 1 uur mochten we onze plaatsen in het vliegtuig al gaan opzoeken. We zijn klaar voor een vlucht van 3 en een half uur naar de luchthaven van Keflavik.

We vliegen met een Boeing 787 van Icelandair, die voorzien is van alle comfort, we hebben zelfs schermpjes waarop we films kunnen bekijken, of onze vliegroute zien. Filmpjes hebben we zelf bij, dus beperken we ons tot de vliegroute. De vlucht is goed verlopen, er zijn geen onderdelen van het vliegtuig gevallen (valt wel eens voor bij een Boeing) en na een dikke drie uur beginnen we te dalen en komt IJsland in zicht.
Als we bijna aan de luchthaven zijn, zien we ook de vulkaanuitbarsting in Grundavik, want dat dorp ligt niet zo ver van de luchthaven verwijderd.

Eens op de luchthaven aangekomen gaan we onze koffers oppikken en halen we onze huurwagen af waarmee we hier een dikke week gaan rondtoeren.

Ze zeggen wel eens dat het op IJsland altijd slecht weer is, maar daar klopt blijkbaar niet zo veel van. De zon doet flink haar best, maar ook de wind is goed van de partij, waardoor het wel een beetje frisjes aanvoelt. Maar wie ons kent weet dat we daar geen problemen mee hebben.
We rijden van de luchthaven via Reykjavik naar Borgarnes, waar onze eerste overnachtingsplaats is.

Het landschap hier is buitenaards mooi, je weet niet waar je eerst moet kijken.
Iets na zessen komen we aan in Hotel Hamar in Borgarnes. Aan de buitenkant bekeken ziet het er maar heel gewoontjes uit. Maar binnen is het een heel modern en mooi ingericht hotel. Ook onze kamer is heel ruim. En als hotelgast mag je ook gebruik maken van de hot-tubs die zich buiten bevinden.
Dat "hot" mag je heel letterlijk nemen, want het water is afkomstig van een warmwaterbron en is 39 graden heet.

Van zo'n heet bad word je verschrikkelijk loom, zeker als je net voordien nog heel lekker gegeten hebt,
Als gevolg daarvan vielen onze ogen vrijwel onmiddellijk dicht als we terug op onze kamer kwamen.
Het feit dat twee uur tijdsverschil is met België zal daar natuurlijk ook wel een rol in spelen. Als het hier 8 uur 's avonds is, dan is het in België 10 uur 's avonds.

's Morgens zijn we dan weer vroeg wakker, maar da's niet erg want er kan ontbeten worden vanaf 7 uur.

Na het ontbijt is het tijd om uit te checken en onze eerste rondrit te gaan doen. Die rit brengt ons naar de Barnafoss en Hraunfossar watervallen.
Dit zijn prachtige watervallen die je meteen laten kennismaken met de kracht van het water in IJsland.
Als we daar aankomen begint het net te sneeuwen. De bewering dat je in IJsland op 1 dag alle 4 de seizoenen kan ervaren blijkt dus wel te kloppen.
Het waait hier ook enorm hard, maar de prachtige aanblik van de watervallen compenseert dat alles.

Na ons bezoek aan de watervallen rijden we nog even verder tot in Húsafell waar we ons middagmaal gaan nuttigen. Daarna rijden we terug in de andere richting naar Stykkishólmur waar ons tweede hotel zich bevindt.
Onderweg stoppen we onderandere ook nog bij Deildartunguhver, dat is een warmwaterbron die een groot deel van de regio van warmte voorziet.
Het water van de bron is 100 graden, je moet dus wel oppassen dat je er niet mee in contact komt.

Verder komen we onderweg ook nog een uitkijk punt tegen waar het zo hard waaide dat we bijna met onze klikken en klakken van de berg afgeblazen werden. Zo een sterke wind hebben we nog nooit ervaren. Maar naargelang we dichter bij Stykkishólmur komen begint de wind ook af te nemen.

Ons hotel voor vandaag bevindt zich niet in de stad, maar er buiten. De plaats voldoet volledig aan de term "het hol van Pluto", het ligt compleet afgelegen.
Maar dat bezien we niet als een nadeel, maar eerder een groot voordeel. We houden namelijk niet zo van veel drukte, en dat gaat hier geen probleem zijn.
Morgen gaan we weer een rondrit doen door dit gedeelte van IJsland. We kijken er al naar uit !