Dag 1

We hadden dit jaar het geluk om dankzij een wedstrijd van De Wandelkrant een midweek bij Castelferien in Echtershausen te mogen verblijven. Dat was ons toen zo goed meegevallen dat we besloten om zeker nog eens een keertje terug te komen.
En dat hebben we dan gedaan tijdens een prachtige herfstweekend in oktober.
Dat het nu net vrijdag de 13de was, daar trokken we ons niks van aan. Samen met onze vrienden Diane en Luc trokken we naar Echtershausen.

Aangezien we hier in het voorjaar al eens geweest waren, was het niet moeilijk om de weg naar Echtershausen te vinden.
Tegen de middag waren we al aangekomen aan ons vakantie-apartement. Deze keer zitten we op de eerste verdieping. Maar het apartement is identiek aan dat van de tweede verdieping.
We laden snel onze bagage uit en trekken er op uit voor een kleine rondwandeling.

Het is vandaag nog wel een beetje bewolkt, maar het belooft een prachtig herfstweekend te worden.
Maar de natuur ziet er prachtig uit in deze tijd van het jaar.

We hebben deze keer ook een kleine drone mee. Deze is heel compact, ideaal om mee op wandeltochten te nemen.
Daarnaast is men in Duitsland veel redelijker wat reglementering betreft. Zodoende kunnen we hier zonder problemen vliegen.

Het mooie aan deze streek is dat je maar 10 minuten hoeft te wandelen om volledig van de bewoonde wereld verwijderd te zijn. En de uitzichten die je hier hebt zijn gewoonweg prachtig.

Je komt hier tijdens het wandelen ook niemand tegen. De enige levende zielen die je aantreft zijn dieren.

Het is herfst, dat wil zeggen dat ook de paddestoelen massaal aanwezig zijn. En die vragen er natuurlijk om, om gefotografeerd te worden.

Onze wandeling brengt ons terug naar het begin van het dorp.
Omdat je van wandelen dorst krijgt, besluiten we om langs te gaan in Peters Kneipe, één van de twee café’s die het dorpje Echtershausen rijk is.

Je hoeft trouwens geen vloeiend Duits te spreken om hier je drankjes te bestellen. Peter is namelijk een rasechte Vlaming.
De pintjes zijn echter wel echt lokaal, ze komen uit het vlakbij gelegen Bitburg. Vandaar de naam : Bitburger.

Dag 2

De dag begint vandaag heel mistig, maar dat had het weerbericht ons voorspeld. We besluiten om vandaag naar de Irrel te trekken, waar zich de befaamde Teufelsslucht (Duivelskloof) bevindt. DeTeufelsslucht is een natuurpark dat prachtige rotsformaties heeft. Ideaal om een dagje te gaan rondwandelen. We hebben dan ook een wandeling uitgestippeld die ons eerst naar de Irreler Wasserfälle brengt en dan zo via de eigenlijke kloof terug naar onze auto. Dat wordt een wandeling met de nodige kilometers en hoogtemeters, maar we zien het helemaal zitten.

De omgeving is nog in de mist gehuld als we aankomen op de parking van het natuurgebied.
Maar het weerbericht voorspelt een zonnige dag, eens de nevel weggetrokken is.
We laten het niet aan ons hart komen en beginnen aan het eerste deel van onze wandeling. Naar beneden, in de richting van de watervallen.

Na een dik uurtje wandelen komen we aan een kampplaats. De zon heeft ondertussen de mist al weggejaagd.
We houden een korte pauze om ons vochtgehalte terug op niveau te brengen en dan gaat het verder naar beneden, tot aan de watervallen.
Stel u bij die watervallen trouwens niet al te veel bij voor. Het gaat hem maar over een miniem hoogteverschil. Maar het is wel de moeite om eens te bezoeken. Ook al omdat men een mooie brug boven de waterval gebouwd heeft, van waar je een mooi zicht hebt.

En dan wordt het tijd om aan de terugkeer naar boven te beginnen. Want we zitten nu op het laagste punt van onze wandeling en we moeten ook nog door de Teufelsslucht.
We beginnen onze terugkeer al meteen met een stevige beklimming.

Het stevige klimwerk wordt wel veraangenaamd door de prachtige omgeving waarin we ons bevinden.
De rotskloven hier zijn circa 20 miljoen jaar geleden ontstaan door aardkostverschuivingen in de toenmalige kustzone van de Liaszee. Jawel, zo’n 190 miljoen jaren geleden was er hier een zee.

En dan bereiken we de Teufelsschlucht. Deze kloof dankt zijn naam aan het feit dat de mensen uit de oudheid zich niet konden voorstellen hoe ze gevormd kon worden. Ze dachten dat het het werk van de duivel zelf was.
De kloof heeft een aantal steile trappen, en is op sommige plekken amper 1 meter breedt, maar soms wel meer dan 20 meter diep !

Als we de Teufelsschlucht heelhuids verlaten hebben, zijn we bijna terug aan ons vertrekpunt. We drinken nog snel wat aan het bezoekerscentrum van het natuurgebied, en dan rijden we terug naar Echtershausen.  We hebben nog wat tijd om met onze drone te gaan rondvliegen.

En dan is het tijd om ons een beetje op te frissen en op zoek te gaan naar een eetgelegenheid.
De enige eetgelegenheid van Echtershausen, Gasthaus Kranz, is vanavond helemaal volgeboekt. Dus zoeken we ons heil elders.
Aan het stuwmeer van Bitburg is er Pizzeria Romana, daar hebben we lekker gegeten.

Dag 3

Ook vanochtend was de nevel weer van de partij, maar deze keer werd hij heel snel weggejaagd door de zon die al heel vroeg van de partij was.
Voor onze laatste dag in Echtershausen hebben we een wandeling naar Schloss Hamm voorzien. We hebben die wandeling ook al eens in het voorjaar gedaan, maar toen was het weer niet zo gunstig. Vandaag is dat helemaal anders.

Vanaf ons apartement klimmen we eerst terug naar de plaats waar gisterenavond met onze drone hebben rondgevlogen.
Vandaar gaat het dan tamelijk steil naar beneden, naar de oever van het riviertje de Prüm.

Als we aan de oever van de Prüm zijn aangekomen bevinden we ons eigenlijk aan de achterkant van Echtershausen. We steken het riviertje over en beginnen dan aan een tamelijk steile klim.

Eens boven aangekomen gaat het weer… naar beneden. Dit is echt een wandeling met ups en downs.Maar daarom is ze niet minder leuk.
 Schloss Hamm komt stilletjesaan in zicht.

Schloss Hamm is een kasteel dat dateert uit de 11de eeuw. Maar spijtig genoeg is er van het originele kasteel niet veel meer overgebleven nadat het in de tweede wereldoorlog kompleet vernield werd. In 1958 werd er echter besloten om het opnieuw herop te bouwen, en dat resultaat kan je nu (aan de buitenkant) bewonderen.

We laten Schloss Hamm achter ons en begeven ons verder in de richting van Echtershausen. De zon is volop van de partij. Het is een prachtige herfstzondag vandaag. Je zou bijna vergeten dat we al halverwege Oktober zijn.

We werpen ook nog even een blik in het piepkleine kerkje van Echtershausen.

We zijn ondertussen al een stuk in de namiddag. Het wordt stilletjesaan tijd om terug te keren naar België. Ons weekendje in de Eifel is weer veel te snel voorbij gevlogen. Maar we komen zeker nog eens terug.
Vakantieappartementen Castelferien zijn de ideale uitvalsbasis om deze prachtige streek te verkennen !