Vandaag gaan we de Fehmarnbelt oversteken. Dat is een 19 kilometer brede waterstraat tussen Denemarken en Duitsland. Met de veerboot ben je in een dikke drie kwartier van de ene naar de andere kant. Omdat je onderweg in internationale wateren zit is er voor de liefhebbers ook een tax-free shop aan boord. Ons interesseren die dingen niet zo, wij zijn al tevreden als we van de ene naar de andere kant geraken. Het inchecken voor de ferry verloopt heel vlotjes. We hadden al een ticket voor de vaart van 10h45, maar als je vroeger komt is dat ook geen probleem. Als er nog plaats is op de boot, dan kan je er bij. En we hadden geluk. Ofschoon we een uur te vroeg waren konden we nog net als laatsten op de boot.
In minder dan een uur staan we op Duitse bodem en rijden we richting Hamburg. Dat wordt onze laatste overnachtig voor onze roadtrip.
Hamburg behoort niet bepaald tot Scandinavië, maar gaan er wel naar toe omdat we Miniatur Wunderland willen bezoeken. Het is ondertussen al bijna 4 jaar geleden dat we hier nog geweest zijn, en ondertussen is er hier wel één en ander bijgekomen. Maar eerst moeten we naar ons hotel, en nog belangrijker, moeten we onze auto ergens kunnen parkeren. Normaal gezien hadden we in de ondergrondse parkeergarage van het hotel kunnen parkeren, ware het niet dat onze wagen 10 centimeter te hoog is. We hebben namelijk een dakkoffer op het dak staan, waardoor we te hoog zijn.
Hamburg is nu ook niet bepaald de leukste stad om op een vrijdagnamiddag door te rijden. Maar uiteindelijk slagen we er toch in om onze bolide geparkeerd te krijgen. Weliswaar niet vlak voor het hotel, maar op zo'n 10 minuten wandelafstand.
Mits de nodige druppels zweet hebben we de inhoud van onze auto naar het hotel gesleept gekregen. Het is een beetje te riskant om onze spullen zo maar in de wagen te laten liggen. Je kan beter voorzichtig zijn in een grootstad. Na een rustpauze die echt wel nodig was gaan we op stad richting Speicherstad.
We hebben speciale tickets voor Miniatur Wunderland, waardoor we naar de avondopening kunnen gaan. Die duurt tot 1 uur 's nachts en er mogen maar maximaal 400 personen binnen. Tijdsens de normale uren zijn er dat meer dan 1000.
Sinds we hier voor 't laatst geweest zijn is er hier serieus bijgebouwd geworden. Omdat er in het originele gebouw niet genoeg plaats meer was heeft men het gebouw aan de overzijde van het kanaal bijgehuurd en beide gebouwen verbonden met een brug.
In het nieuwe gedeelte is er een gedeelte van Zuid-Amerika gebouwd, maar ook een stuk Patagonië. Je staat hier werkelijk met de mond open te kijken naar wat ze hier allemaal gebouwd hebben. En het draait niet enkel en alleen maar om treintjes. Men heeft hier echt de wereld in het klein nagebouwd, tot in de kleinste details.
Uiteraard bezoeken we ook nog het "oude" gedeelte van MiWuLa. Daar zijn we al vaker geweest, maar het verveelt nooit.
We kunnen hier blijven tot 1 uur 's nachts, maar onze kaars gaat langzaam uit, en we moeten ook nog terug tot aan ons hotel stappen. Viertien dagen rondtrekken kruipt in de kleren. We geven nog snel wat euro's uit in de shop van MiWuLa en dan gaan we terug naar ons hotel. Volgende keer komen we enkel naar Hamburg, zodat we wat langer kunnen wakker blijven.
Morgen doen we dan de allerlaatste etappe van onze roadtrip. In totaal hebben we dan 4688 kilometers afgelegd. We hebben bijna 500 gigabytes aan foto en video-beelden verzameld. Daar gaan we nog eventjes zoet mee zijn. Jullie krijgen alvast nog een laatste filmpje van onze roadtrip.
Binnenkort verschijnt het uitgebreide verslag van onze reis ook op deze website. Bedankt om ons te volgen !