Dag 1

In juni van dit jaar (2023) waren we al eens in Oslo geweest. Het is te zeggen, we zijn via de snelweg naast en door Oslo gereden tijdens onze road-trip door Scandinavië. Omdat je voor een bezoek aan een hoofdstad toch beter iets meer tijd dan een dagje uittrekt, hadden we besloten om "later" nog eens terug te komen. Dat "later" is dus drie maand later geworden. Omdat Oslo nu niet bepaald vlak bij de deur ligt en er ook nog een flink stuk zee tussen ons en Noorwegen ligt gaan we met het vliegtuig op citytrip. We vertrekken in de namiddag vanop de luchthaven van Zaventem. Zoals altijd zijn we ruim op tijd (je weet nooit wat er op weg naar de luchthaven kan gebeuren) en hebben we nog tijd voor een hapje.

De vlucht van Brussel naar Oslo duurt ongeveer twee uurtjes. Vanop de luchthaven van Oslo is het dan nog een half uurtje met een rechtstreekse trein tot in de hoofdstad. We hebben onze tickets al op voorhand gekocht en kunnen dus meteen op zoek naar het treinstation in de luchthaven,

Er is elke 20 minuten een trein naar Oslo, dus lang moeten we niet wachten. De trein brengt je snel en comfortanbel tot in het centrum van Oslo.
Ons hotel bevindt zich niet ver van het station, dat valt dus heel goed mee. Nadat we ingechecked zijn, en onze bagage in onze kamer hebben achter gelaten, gaan we nog snel een klein stukje Oslo verkennen. We trekken naar het Operahuset, oftewel het Operahuis van Oslo.

Het Operahuis is nog relatief jong, Het werd voltooid in 2008 en is aan de buitenkant afgewerkt met Italiaans marmer en wit graniet. Aan de binnenkant wordt er heel veel eikenhout gebruikt. Het gebouw lijkt een beetje op een ijsberg en het dak is een groot hellend vlak dat je kan betreden. Je hebt van daar een prachtig panoramisch zicht op Oslo.

De zon begint langzaam onder te gaan, het wordt tijd om op zoek te gaan naar een plaats waar we iets kunnen eten. In de straat waarin zich ons hotel bevindt is er een Irish Pub, The wild rover genaamd. Daar steken we ons hoofd eens binnen om te zien of we daar iets kunnen eten. En ja hoor, aan keuze geen gebrek. Voor wie het zich afvraagt of Noorwegen daadwerkelijk zo duur is als men beweert kunnen we zeggen dat dit maar deels klopt. De prijzen zijn grotendeels vergelijkbaar met die bij ons in België, behalve voor alcoholische dranken. Die zijn (veel) duurder. Zeker als je sterke drank wil drinken, dan wordt het duur. Maar als je gewoon een glas bier bij je maaltijd neemt, dan blijft de schade nog beperkt.

Dag 2

Wat hebben we geleerd na onze eerste nacht in Oslo ? Dat een Queen-size bed niet hetzelfde is als een King-size bed. De queens zijn hier merkelijk kleiner dan kings. Ook hebben we in de recensies van het hotel gelezen dat ze hier de kleinste badkamers van heel Oslo hebben. Dat klopt ook, maar is gelukkig allemaal niet zo erg als het op het eerste zicht lijkt. Met een beetje goeie wil lukt alles wel.

We beginnen de dag met een stevig ontbijt. Op het vlak van aanbod is er hier zeker niks op aan te merken.

Onze eerste bestemming van vandaag is het Vigelandpark, dat is een groot park dat vol staat met beelden van de kunstenaar Gustav Vigeland.
Omdat we de Oslo-card hebben kunnen we onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer hier in Oslo, en op die manier geraken we gemakkelijk tot vlak bij het park. Het weer zit alvast mee, stralende zon en blauwe hemel staan op het menu voor vandaag.

Het Vigelandpark telt meer dan 200 stenen en bronzen beelden van de hand van de beeldhouwer Gustav Vigeland. Veel van zijn beelden tonen de kringloop van het menselijk leven. Een veel gefotografeerd beeld is dat van de humeurige kleuter, ook wel de Sinnataggen (kleine driftkop) genoemd.
De legende zegt dat wanneer je zijn linkerhand aanraakt, je veel geluk zal ondergaan. Hetzelfde geldt trouwens ook voor zijn piemeltje...

Na ons bezoek aan het park gaan we naar het nabijgelegen Oslo City Museum. Daar kom je meer te weten over de geschiedenis en de ontwikkeling van Oslo. Met onze Oslo-card mogen we daar gratis binnen, zo verdienen  we de aankoop van onze kaart terug.

Het bezoek aan het Oslo City Museum was zeer interessant, maar van al dat rondlopen krijg je honger en dorst, Daarom rijden we met de tram terug naar het centraal station. Daar heb je heel veel eetgelegenheden. We zullen daar zeker wel iets vinden.

Na ons tussendoortje trekken we terug de stad in, voor een verkenningsronde te voet. Volgens Frieda, een vriendin van ons, zou hier ergens een interessant beeld moeten staan.

Na onze stadsverkenning keren we terug naar het Vigeland park. We willen daar nog wat zonsondergang foto's gaan maken, en het is er nu veel rustiger dan deze voormiddag.

Ook de 360 graden camera's worden ingezet.

En voor ons avondeten trekken we weer naar de Wild Rover, de Irish pub vlakbij het hotel.

Dag 3

Ook vandaag gaan we weer op verkenning. We gaan met de veerboot naar het schiereiland Bygdøynes. Daar bevinden zich verschillende musea, waaronder het Fram-museum. Het welke we als eerste bezoeken.

De overtocht naar het schiereiland Bygdøynes duurt een klein half uurtje. We hadden misschien ook met tram en bus kunnen gaan. Maar een boottochtje is ook altijd leuk. Het eerste museum wat we bezoeken is het Fram-museum. Daar staat een 19de eeuws poolschip dat je helemaal kan bezoeken.
Je moet je ook geen zorgen maken over het weer, want het schip staat binnen in een gebouw.

Nadat we het Fram-museum bezocht hebben, steken we de straat over en stappen binnen in het Kon-Tiki museum. In dit museum kom je alles te weten over avonturier Thor Heyerdahl, die met rieten vaartuigen de oceaan overstak. In het museum vind je onderander een replica van de legendarische Kon-Tiki.

En tenslotte brengen we ook nog een bezoek aan het scheepvaartmuseum. Dat bevindt zich eveneens op dit schiereiland.

Daarna is het weer tijd om terug te keren naar het centrum van de stad. Ook vanavond gaan we weer eten in The Wild Rover, Waarom zou je elders gaan zoeken als het goed en dichtbij is ?

Dag 4

Het weekend is ondertussen weeral voorbij, het is al maandag, maar we hebben nog een dag die we in Oslo kunnen spenderen. Ons vliegtuig vertrekt pas vanavond. We besluiten om een bezoek te brengen aan het plaatselijke tram en bus-museum.
Dat bevindt zich iets buiten het centrum van de stad, maar is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.

Na ons bezoek aan dit museum hebben we nog  tijd genoeg over om nog één museum te bezoeken, en dat is het Munch-museum.
Daar vind je de wereldberoemde "schreeuw" van Edvard Munch. Uiteraard is er nog veel meer te zien dan dat ene schilderijtje.

Je moet trouwens een beetje geluk hebben om de "juiste" versie van "De Schreeuw" te zien te krijgen. Want er bestaan verchillende versies van het beroemde schilderij, en men wisselt ze regelmatig met elkaar af. Omdat we niet heel tijd meer hebben bezoeken we nog snel een paar verdiepingen van dit immens grote museum. Er trouwens ook een mooi zicht op de stad en omgeving vanaf de bovenste verdieping van het museum.

En dan wordt het tijd om naar het station te gaan. Daar hadden we vanmorgen onze koffers veilig opgeborgen in een locker. Nu is het tijd om te kijken of we de locker nog open krijgen. Dat is gelukkig voor ons gelukt, en met de trein rijden we terug naar de luchthaven. Van daar vliegen we terug naar Brussel. We kunnen nu Oslo ook afvinken van onze lijst met Scandinavische hoofdsteden die we nog willen bezoeken.
Uiteraard hebben we ook een filmpje gemaakt van onze citytrip naar Oslo. Dat kan je hieronder zien ...