Selecteer een pagina

Het is al weer onze laatste dag in Stockholm. Een weekend is echt veel te kort om alles van deze mooie stad te verkennen.
Dat we nog eens moeten terugkomen staat nu al als een paal boven water. Maar we zijn nog niet weg, we hebben nog een dikke halve dag die we hier kunnen spenderen. Die halve dag beginnen we met een stevig ontbijt in het hotel.

Daarna pakken we onze koffers al, en leveren ze aan de hotelreceptie af. Daar worden ze bewaard tot we ze deze namiddag komen oppikken. We gaan vandaag als eerste de SkyView bezoeken, daarvoor moeten we de metro vanaf het centraal station richting Hapsätra nemen.

We rijden met de metro tot aan het station Globen. Daar stappen we uit en gaan in de richting van de Ericsson Globe. Dit is één van de vier evenementenhallen die zich hier naast elkaar bevinden. De Ericsson Globe is het grootste bolvormige gebouw ter wereld. Er kan zo’n 16.000 man (en vrouw) binnen, en het was ook de locatie vanwaar het Songfestival van 2016 werd uitgezonden.

Wat weinig mensen weten is dat de globe ook de zon voorstelt in een schaalmodel van ons universum. Slimme koppen hebben namelijk een schaalmodel berekend van ons zonnestelsel in de verhouding 1 op 20 miljoen. De andere andere planeten vind je in de rest van Stockholm en Zweden. Onze aarde en de maan vind je bijvoorbeeld terug in het Natuurhistorisch museum van Stockholm. En als je op Arlanda, de luchthaven van Stockholm komt, dan vind je daar een bloemenperkje in de vorm van jupiter. Je kan alles over het Sweden Solar System terugvinden op deze site : http://www.swedensolarsystem.se/en

Wij zijn uiteraard naar hier gekomen om met de SkyView naar de top van de globe te gaan.

Een bolvormige lift brengt je langzaam naar de top van de 85 meter hoge globe. Van hieruit heb je een prachtig zicht over Stockholm en ruime omgeving. De lift blijft ook lang genoeg boven staan, zodat je ruim de tijd hebt voor het maken van foto’s. En er is ook plaats genoeg, je staat hier niet op elkaar gepropt.

Als we terug op de begane grond staan nemen we de metro naar Farsta Strand. Waarom ? Omdat we dat een interessante naam vinden. We verwachten nu niet meteen dat we in de Zweedse versie van Blankenberge gaan aankomen. Maar je weet maar nooit.
Twintig minuten later staan we op het strand van Farsta …

Buiten de oever van een meer was er eigenlijk niet zo veel strand te bespeuren in Farsta Strand. Maar we laten het niet aan ons hart komen. We zijn waarschijnlijk eens ergens geweest waar de toeristen nooit komen. Dan maar terug richting de grote stad.

We besluiten om nog eens gek te doen en met de metro één halte verder te rijden dan het centraal station en dan te zien wat er daar te zien is. We komen uit in Kungsgatan, wat vrij vertaald “Koningsstraat” betekent.

Kungsgatan is één van de hoofdstraten, en wordt gekenmerkt door de twee opvallende 60 meter hoge Kungstornen.
Omdat de middag ondertussen ook al gepasseerd is en ons buikje begint te grommen besluiten we om nog snel een traditioneel Zweeds restaurant te gaan bezoeken : Burgerking 🙂
We weten uiteraard ook wel dat dit helemaal niet Zweeds is, maar we hebben er een traditie van gemaakt om tijdens onze vakanties, waar het mogelijk is, altijd een Burger King te bezoeken. Omdat we die bij ons in België (nog) niet hebben.

Daarna is het tijd om naar het hotel terug te keren en onze bagage te gaan oppikken. Met de Arlanda Express rijden we dan naar de luchthaven.

De luchthaven van Stockholm is groot, heel groot ! Er zijn verschillende terminals. Wij moeten op terminal 5 zijn, een immens grote check-in hal met balies zover je kan zien, en dan ging het nog verder voor ons, want achter de hoek was een al even grote hal waar wij mochten aanschuiven om in te checken. Dat verliep allemaal heel vlotjes. We hadden dan ook nog ruim de tijd voor een stuk taart en een drankje alvorens we in het vliegtuig konden instappen. We hadden daarbij een mooi plekje aan het raam waar we ons vliegtuig al zagen klaarstaan.

Om vijf uur vertrok onze vlucht naar Brussel. De Zweden gaan heel efficient te werk om iedereen snel op het vliegtuig te krijgen. In no-time zat iedereen op zijn plaats en waren we al aan het taxiën. Als het fasten-seatbelt lampje uitgaat onderneemt Patrick een poging om het record “omtersnelstopdewczitten” te breken. De BurgerKing hamburger van daarstraks heeft blijkbaar zijn spijsverteringssysteem in gang gezet. Of zou het de ijskoude Turborg van daarnet aan de gate kunnen geweest zijn ? Patrick had nog nooit een vliegtuigtoilet bezocht, maar kan dat nu ook van zijn bucketlist schrappen.

Na twee uurtjes vliegen staan we terug aan de grond in Brussel, snel onze Zweedse Kronen terug omwisselen in Euro’s en dan onze bagage gaan oppikken. Omdat we alle tijd hebben nemen we de trein vanaf de luchthaven naar Mechelen. Die is niet zo luxueus en snel als de Arlanda Express, maar hij brengt ons naar huis, dat is wat telt.

En zo zijn we weer thuis na een fantastisch weekend in Stockholm. Het is ons geweldig goed bevallen, we gaan dan ook zeker nog eens terugkomen. Volgend jaar in Februari gaan we ook al naar Zweden, maar dan helemaal bovenaan in Lapland, voor een nieuw Lapland avontuur !